Witaminy
Witaminopodobne
Minerały
Owoce
Zioła lecznicze
Naturalne

Pielęgnacja twarzy zimą. Zastosuj krem nawilżający i ulecz suchą skórę
Jak zmienia się ciało po urodzeniu dziecka?
Jagody acai

witamina e

Witamina PP

Dlaczego jemy za mało witamin?

Witaminy to niezbędne do prawidłowego przebiegu wszelkich procesów życiowych związki chemiczne. Człowiek – mimo iż jest istotą niemal doskonałą – nie potrafi ich samodzielnie wytworzyć. Dlatego też dostarczane są mu one w pokarmie. Jednakże jak alarmują lekarze witaminy to wciąż rzadko stosowany suplement naszej diety. Dotyczy to zarówno osób dorosłych jak i dzieci. Jak ustalono niedawno największy niedobór witamin dotyczy witaminy C oraz witamin z grupy B. Spory odsetek zauważanych czy odnotowywanych awitaminoz dotyczy również witaminy PP.

Witamina PP – informacje ogólne

Witamina PP określana bywa jako niacyna lub też witamina B3. Zaliczana jest do grupy B, co oznacza że jest rozpuszczalna w wodzie. Ponadto Witamina PP jest również odporna na wysokie temperatury, w tym gotowanie. Jest ona odpowiedzialna za procesy utlenienia biologicznego.

Dla kogo witamina PP?

Niacyna czy też inaczej witamina PP polecana jest głównie osobom ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu. Poza tym powinny po nią sięgać cukrzycy. Witamina PP polecana jest również osobom cierpiący z powodu schorzeń tarczycowych. Zalecana jest także osobom walczącym z nowotworami.

Witamina PP – działanie

Dobroczynne działanie witaminy PP polega na:

  • obniżaniu poziomu cholesterolu;
  • obniżaniu stężenia toksyn u osób walczących z nowotworami;
  • zapobieganiu chorobom serca;
  • regulacji ciśnienia krwi;
  • produkowaniu hormonów płciowych;
  • produkowaniu hormonów tarczycy.

Witamina PP wpływa też na stan naszej skóry. Decyduje ona również o prawidłowej pracy naszych mięśni.

Niedobór i nadmiar witaminy PP

Jej niedobór może być dość niebezpieczny dla naszego zdrowia. Najczęstsze objawy, które świadczą o niedoborze witaminy PP w naszym ustroju to:

  • choroby skórne (pelagra);
  • choroby układu pokarmowego;
  • zaburzenia układu nerwowego;
  • depresja;
  • zaburzenie pracy wątroby;
  • oznaki przemęczenia;
  • nawracające bóle głowy.

Najbardziej narażone na powstanie niedoboru witaminy PP są osoby nadużywające alkoholu, spożywające zbyt duże ilości kawy oraz osoby dotknięte marskością wątroby.

Chociaż należy to do rzadkości, może u nas wystąpić również nadmiar witaminy PP. Wówczas mogą pojawić się takie objawy jak:

  • wymioty;
  • biegunki;
  • zmiany skórne – pieczenie, swędzenie;
  • zaostrzenie choroby wrzodowej – jeśli taka istniała;
  • pogorszenie stanu zdrowia osób z cukrzycą.

Nadmiar witaminy PP możliwy jest między innymi u osób, które przez bardzo długi czas spożywały ogromne ilości ziemniaków i ryżu.

Dawka dzienna

Witamina PP powinna być przyjmowana w dawce 15-25 mg/doba. Chyba że lekarz zaleci inne jej stosowanie.

Źródła witaminy PP

Ogromny wpływ na powstawanie awitaminoz (dotyczy to również witaminy PP) w naszych ustrojach, ma sposób naszego odżywiania. Sięgając po żywność wysokoprzetworzoną zapominamy o tym, aby uzupełniać w miarę regularnie niedobory witaminowo – mineralne. W przypadku niacyny niedobór ten możemy uzupełnić albo za pomocą specjalnych preparatów witaminowych bądź też sięgając po jej naturalne źródła. Witamina PP znajduje się między innymi w takich produktach jak:

  • wątroba
  • mięso
  • drożdże
  • nasiona fasoli
  • groch
  • nerki
  • ryby
  • orzechy
  • ziarna słonecznika
  • awokado i śliwki
  • brokuły
  • ziemniaki
Amanciaxp
4 lat temu
0
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Ania
O tej witaminie piszą też tutaj: http://zdrowieonline.com.pl/witaminy-mineraly/
3 lat temu
0
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Dominika
Dzięki potrzebowałam do szkoły na przyrodę.
3 lat temu
0
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.