Witaminy
Witaminopodobne
Minerały
Owoce
Zioła lecznicze
Naturalne

Pielęgnacja twarzy zimą. Zastosuj krem nawilżający i ulecz suchą skórę
Niedrożne drogi oddechowe – czy da się je wyleczyć?
Jak zmienia się ciało po urodzeniu dziecka?
4 sposoby na sernik

witamina e

Witamina D coraz bardziej doceniana przez lekarzy

W ostatnich latach następuje rewolucja w spojrzeniu na witaminę D. Do niedawna była uznawana za czynnik wzmacniający jedynie układ kostny. Teraz ta, niegdyś niedoceniana, witamina jest wykorzystana w szeroko zakrojonych badaniach medycznych. Jakie zatem są właściwości witaminy D oraz skąd ją czerpać?

witamina D słońce

W poszukiwaniu witaminy D
Witamina D jest składnikiem niezwykle istotnym dla prawidłowego działania wielu układów i narządów w naszym organizmie. Rozróżniamy w przyrodzie dwa typy tej witaminy:

  • Witamina D2, czyli ergokalcyferol, która występuje w kiełkach zbóż, drożdżach i grzybach kapeluszowych (np. suszone na słońcu pieczarki i borowiki)
  • Witamina D3, zwana też cholekalcyferolem, którą można znaleźć m.in. w tłustym nabiale, żółtkach jaj, zwierzęcej wątróbce, mięsie ryb (łosoś, makrela i śledź) i tranie z wątrób ryb morskich.

Jednak z pokarmów pobieramy zaledwie 10-20% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.
Najwięcej, bo nawet 90% dziennego zapotrzebowania, pochodzi z syntezy podskórnej pod wpływem promieniowania UV. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż nie zauważono objawów przedawkowania tą witaminą, którą produkuje skóra człowieka. Wynika z tego, że wystawienie się na słońce na 15-30 minut jest najzdrowszym sposobem na podwyższenie poziomu witaminy D3.

Zdrowe kości ze „słoneczną witaminą”
Naturalnie występujące w przyrodzie witaminy D2 i D3 nie mają specjalnie ważnego znaczenia biologicznego dla naszego organizmu. Lecz gdy posiadamy zdrowe nerki i wątrobę, to są one przetwarzane w aktywne metabolity, które mają wpływ na naszą fizjologię.
Największe oddziaływanie ma witamina D na układ kostno-szkieletowy. Ponieważ dzięki niej zwiększa się wchłanianie wapnia i fosforu, więc pobudzany jest proces powstawania i mineralizacji kości. Wniosek jest taki, iż niedobór witaminy D może doprowadzić dzieci do krzywizny, a dorosłych do osteomalacji i osteoporozy.
To jak znacząca jest witamina D w procesie mineralizacji kości, można szczególnie zauważyć w okresie zimowym, od października do marca. Wówczas stan tkanki kostnej ulega pogorszeniu, ze względu na ograniczoną ilość promieni słonecznych potrzebnych do syntezy witaminy D.

Wzmocnienie oporności z witaminą D
Właściwości witaminy D są coraz dogłębniej poznawane przez naukowców. Nowoczesne badania wykazały jej wielostronne działanie. Dziś jest zalecana nie tylko jako wsparcie dla prawidłowego działania układu kostnego, ale również jako wzmocnienie układu immunologicznego. Lekarze zauważyli, iż dzieci, które cierpią z powodu krzywizny, częściej zapadają na infekcje wirusowe i bakteryjne. Stąd tak ważny jest prawidłowy poziom owej witaminy w naszym organizmie.

„Słoneczna witamina” pomaga seniorom
Badania z ostatnich lat wykazały również jej pozytywny wpływ na układ nerwowy. Gdy organizm cierpi z powodu niedoboru witaminy D, jesteśmy bardziej podatni na zaburzenia koncentracji, pamięci oraz na rozwój stanów depresyjnych. Ponadto naukowcy sprawdzają wpływ witaminy D w trakcie leczenia chorób typowych dla seniorów, jak choroba Alzheimera oraz demencja starcza.

Podsumowanie
Popularność dobroczynnej witaminy D niezwykle wzrosła w ostatnich latach. Substancja ta jest ciągle badana, dzięki czemu odkrywane są coraz nowsze jej właściwości. Wiadome są już związki między niedoborem witaminy D a nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą oraz otyłością. Dlatego też poza zbilansowaną dietą i rozsądnym wystawianiem się na promienie słoneczne, często sięgamy po suplementację, która zawsze powinna być wpierw skonsultowana z lekarzem.

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Śmiało!


Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.