Witaminy
Witaminopodobne
Minerały
Owoce
Zioła lecznicze
Naturalne

Pielęgnacja twarzy zimą. Zastosuj krem nawilżający i ulecz suchą skórę
Jak zmienia się ciało po urodzeniu dziecka?
Jagody acai

witamina e

Witamina C

Witamina C (kwas askorbinowy) jest najbardziej znaną i najbardziej wszechstronną wśród witamin. Jest też witaminą najczęściej przyjmowaną w postaci gotowych preparatów (sztuczna suplementacja). Witamina C rozpuszcza się w wodzie i jest dość nietrwała. Łatwo rozkłada się w kontakcie z tlenem i pod wpływem wysokiej temperatury. Organizm ludzki nie ma możliwości magazynowania witaminy C, a jednocześnie jest bardzo wrażliwy na jej brak. Z tego powodu niezmiernie istotne jest regularne dostarczanie kwasu askorbinowego w diecie lub odpowiednia suplementacja gotowymi preparatami.

Źródła witaminy C

Witamina C powszechnie występuje w świeżych owocach i warzywach. Bardzo bogate w tę witaminę są papryka, owoce dzikiej róży, liście pietruszki i drzew iglastych, owoce cytrusowe. Obróbka termiczna (np. gotowanie) podczas przyrządzania posiłków znacznie obniża zawartość witaminy C w gotowych daniach. Podobnie działa długie przechowywanie owoców i warzyw. Mleko i produkty zwierzęce zawierają minimalną zawartość witaminy C.

cytryny Po spożyciu owoców, warzyw lub preparatów zwierających witaminę C następuje jej szybkie wchłonięcie z przewodu pokarmowego, a następnie szybkie przemieszczenie do tkanek. Większe stężenie witaminy C obserwuje się w leukocytach i płytkach krwi niż w surowicy i erytrocytach. Łatwo przenika przez łożysko do płodu oraz do mleka matki. Podanie zbyt dużej dawki witaminy C, nawet znacznie przewyższającej zapotrzebowanie dobowe, powoduje wydalenie jej z moczem.

Witamina C - znaczenie dla zdrowia

Kwas askorbinowy bierze udział w wielu bardzo istotnych dla życia procesach metabolicznych. Przede wszystkim uczestniczy w procesach oksydacyjno-redukcyjnych, co w efekcie eliminuje wolne rodniki. W praktyce działa ochronnie na organizm, zapobiega uszkadzaniu komórek i opóźnia procesy starzenia. Bierze udział w przemianach aminokwasów proliny i lizyny podczas syntezy kolagenu, a więc zapewnia prawidłowy rozwój chrząstki, kości, zębów, szybkie gojenie ran i dobrą kondycję ścian naczyń włosowatych. Kwas askorbinowy uczestniczy również w przemianach metabolicznych wielu aminokwasów, mediatorów reakcji zapalnych, hormonów, białek i lipidów.

Witamina C podawana jest najczęściej profilaktycznie. W dużych dawkach stosuje się ją w stanach zwiększonego zapotrzebowania organizmu na witaminy: choroby przebiegające z gorączką, osłabienie organizmu podczas infekcji i w okresie rekonwalescencji, podczas intensywnego uprawiania sportu i ciężkiej pracy fizycznej, w ciąży i w okresie laktacji. Witaminę C podaje również w okresie intensywnego wzrostu organizmu i w wieku podeszłym, kiedy może dojść do upośledzenia wchłaniania. Stosuje się ją zapobiegając u dorosłych szkorbutowi, a u malutkich dzieci chorobie Möller-Barlowa, które objawiają się stanem zapalnym dziąseł, krwawieniami, apatią i utratą apetytu. Stosowana jest w leczeniu zatruć substancjami wywołującymi methemoglobinemię (np. chloryny, azotyny), w utrudnionym gojeniu się ran i złamań kości, w skłonnościach do krwawień i kruchości naczyń włosowatych. Dopochwowo stosowana jest pomocniczo w leczeniu bakteryjnego zapalenia pochwy i zapobieganiu mu. Witamina C dodawana jest często do terapii innych chorób. Polecana jest w zakażeniach układu moczowego, gdyż zakwasza mocz, co przyspiesza usunięcie patogenów z dróg moczowych. W profilaktyce i leczeniu zapalenia pochwy podawana jest dopochwowo.

Witamina C w kosmetyce

Witamina C ma swoje niekwestionowane miejsce w kosmetyce i kosmetologii, pomimo że jest nietrwała i jako cząsteczka rozpuszczalna w wodzie nie wnika zbyt głęboko przez warstwy lipidowe naskórka. Aby mogła wniknąć w miejsce działania stosuje się zabiegi usuwające warstwę rogową naskórka (np. mikrodermabrazja, peelingi) lub pokonujące bariery fizyczne przez wprowadzenie jej głębiej (mesoterapia) lub wtłoczenie ultradźwiękami (sonoforeza) lub prądem (jonoforeza). Witamina C jest składnikiem preparatów przeciwstarzeniowych (anty-aging). Chroni skórę przed działaniem wolnych rodników, działa przeciwzmarszczkowo i rozjaśniająco, wzmacnia naczynia i pobudza syntezę kolagenu. Działa również fotoprotekcyjnie poprzez działanie przeciwzapalnie, dlatego dłuższe stosowanie pozwala naprawić wcześniejsze uszkodzenia. Jako bogate źródło witaminy C w kosmetyce wykorzystuje się olejek z pestek różanych, choć ze względu na bardzo wysoką cenę jest to towar luksusowy. Chcąc przedłużyć trwałość kosmetycznych preparatów z witaminą C producenci używają technologii zamykania jej cząsteczek w liposomach, które transportują również witaminę C przez wierzchnie warstwy skóry. Witaminowe preparaty kosmetyczne często pakowane są w ampułki, tj. małe porcje preparatu do natychmiastowego zużycia.

Objawy nadmiaru witaminy C

Praktycznie niemożliwe jest przedawkowanie kwasu askorbinowego. Jest to substancja nietoksyczna i nawet duże dawki (1 g dziennie) nie wywołują szkodliwych objawów. Niemniej jednak mega dawki witaminy C mogą powodować nadmierne wydalanie kwasu szczawiowego z moczem, krystalizację moczanów i szczawianów, co sprzyja powstawaniu kamicy nerkowej. Witamina C zwiększa wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego i zmniejsza efekt działania witaminy B12. Może też modyfikować działanie niektórych leków.

Zalecane dzienne spożycie (RDA) witaminy C

Zalecane dzienne spożycie (RDA) witaminy C wynosi 80 mg. Taka ilość jest najczęściej umieszczana w suplementach diety. Kwas askorbinowy wykorzystywany jest w przemyśle spożywczym jako antyutleniacz, a na etykiecie kryje się pod symbolem E 300. Witamina C rozkłada się pod wpływem promieni UV, dlatego krople i preparaty do stosowania zewnętrznego ukryte są w słoikach z oranżowego szkła lub zupełnie nieprzepuszczających światła.

Bibliografia
  1. Bury P, Godlewski G, Wojtyś P. Witamina C a nowotwory złośliwe – praca przeglądowa. Współczesna Onkologia 1999;3:183–187.
  2. Korać RR, Khambholja KM. Potential of herbs in skin protection from ultraviolet radiation. Pharmacogn Rev. 2011;5:164–173.
  3. Lutomski J. Ziołolecznictwo. Tradycja i przyszłość. Tower Press. Gdańsk 2003.
  4. Pharmindex Brevier. UBM Medica. Warszawa 2011.
olka
1 - co to znaczy "mega dawki wit C..."(?) proszę pisać konkretnie.
2 nie moge znależćc zadnych dowodow na krystalizacje moczanow i kamice nerkowa po zwiekszeniu dawki wit C .Czy maja Państwo jakies dokumenty i dowody? 3 Badania rda Wit C zostaly przeprowadzone na 7 mlodych mezczyznach, czy w takim razie jest to wystarczajaca ilosc by tak stwierdzić?
4 od wielu, wielu lat polykam Wit C ( suplement diety jednej ze znanych firm ) 1 tabletka- 1000mg, i nigdy ale to nigdy nic mi się nie stalo. Jestem w absolutnym szoku ze Rda wit C to jedynie 80mg! to bardzo, bardzo malo
11 miesięcy temu
0
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Steven
75 mg na dobę, to zalecenie WHO a tam siedzą ludzie, którzy stworzyli Codex Alimentarius, gdzie wypisano normy żywieniowe dla świata. Gdyby zacząć na prawdę je stosować, to za pół wieku ludność Ziemi spadłaby o połowę a ta, która jeszcze nie zdążyła wymrzeć byłaby trwale pozbawiona zdolności reprodukcyjnych. Jak łatwo się domyślić CA przewidziana jest dla "materiału ludzkiego" a nie dla elit a do tego jeszcze nie dla wszystkich elit na świecie, ale dla tych "brudnych". WHO jest organem ONZ i CA jest szczytowym jej "osiągnięciem". Tyle...
Norma dzienna dla ZDROWEGO dorosłego człowieka wynosi 3-5 gram - nie żadne tam 75 miligram! - a to jest przecież 40 - 60 razy więcej. I teraz można poczytać sobie o skutkach braku wit.C, bo to - de facto - jest brak! Dla chorego ilość ta znacznie się zwiększa zwłaszcza w przypadku zapaleń, podczas których zawartość wit.C w organizmie spada do zera. Wtedy wskazana dawka dzienna to 10 - 20 gram.
Dobrze jest raz w tygodniu (minimum raz w miesiącu - tu są różne szkoły) takie "wysycenie się" witaminą C, spożywając ją np. 1 łyżeczka do herbaty co godzinę aż do lekkiego rozwolnienia. Jest to całkowicie bezpieczne i wtedy ma się pewność, że wit.C jest na właściwym poziomie. Po przejściu cięższych chorób typu przeziębieniowego, czy po kuracjach antybiotykowych, jest to wręcz konieczne.
Aha! Uwaga też wtedy na florę bakteryjną - po kuracji antybiotykowej i tę trzeba koniecznie odbudować, bo sama norma wit.C. niewiele pomoże.
Pisze Pani "polykam Wit C ( suplement diety jednej ze znanych firm ) 1 tabletka- 1000mg" - ta za mało, ale jest lepszy sposób, tańszy i przyjemniejszy: kieliszeczek świeżego soku z aronii dziennie. Można go kupić bez żadnego problemu i jest to "biologicznie aktywna" wit.C - "żywa".
P.S. Portale, na których wypisuje się takie bzdury o wit.C,jak owe 75 czy 80 mg, ja po prostu OMIJAM szerokim łukiem - Pani radzę to samo. Ich wiedza pochodzi pewnie z Wikipedii...
7 miesięcy temu
-2
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.