Witaminy
Witaminopodobne
Minerały
Owoce
Zioła lecznicze
Naturalne

Pielęgnacja twarzy zimą. Zastosuj krem nawilżający i ulecz suchą skórę
Jak zmienia się ciało po urodzeniu dziecka?
Jagody acai

witamina e

Witamina B2 (ryboflawina)

Witamina B2, zwana też ryboflawiną, została odkryta po początku XX wieku, ale dopiero teraz poznaje się i docenia jej rolę w rozwoju takich patologii jak nowotwory, choroby sercowo-naczyniowe, zaburzenia metabolizmu kości, stany zapalne czy infekcje.

Źródła witaminy B2

Ryboflawina należy do barwników, a jej duże ilości występują w drożdżach, wątrobie, nerkach, jajach, mleku, serze i zielonych częściach warzyw. Dobrze wchłania się w przewodzie pokarmowym, ale tylko do poziomu 25 mg przy jednorazowym podaniu. Poza tym jest bardzo słabo rozpuszczalna w wodzie, a tkanki mają określoną pojemność na tę witaminę. Dzięki tym wewnętrznym mechanizmom regulacyjnym podanie nawet bardzo dużych dawek tej witaminy jest bezpieczne.

oko - b2

Witamina B2 - znaczenie dla zdrowia

Ryboflawina w organizmie ludzkim pełni wiele istotnych funkcji. Przede wszystkim wchodzi w skład nukleotydów (FAD i FMN), enzymów oksydoredukcyjnych (flawoprotein) i bierze udział w oddychaniu tkankowym. Jako żółty barwnik przekształca krótkie fale świetlne (niewidoczne dla oka) na fale dłuższe w siatkówce oka i bierze udział w procesie widzenia o zmierzchu. Ponadto jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania błon śluzowych i skóry, śródbłonka naczyń krwionośnych, układu nerwowego i do prawidłowego rozwoju dzieci.

Objawy niedoboru witaminy B2

Zapasy ryboflawiny w organizmie są bardzo małe, a jej brak w diecie szybko prowadzi do rozwoju awitaminozy. Przyczyną niedoboru tej witaminy może być nie tylko uboga dieta. Awitaminoza B2 towarzyszy zaburzeniom endokrynologicznym (niedobór hormonów nadnerczy i tarczycy) i niektórym chorobom metabolicznym. Zaburzenia przemiany ryboflawiny w jej aktywny koenzym występują przy chemioterapii nowotworów, przy stosowaniu leków psychotropowych i przeciwmalarycznych. Niedobór ryboflawiny występuje u osób uzależnionych od alkoholu, gdyż alkohol uszkadza śluzówkę przewodu pokarmowego i utrudnia wchłanianie jej z żywności. U tych pacjentów najlepiej stosować czystą formę witaminy B2.

W przypadku niedoboru ryboflawiny zaburzeniu ulega struktura komórek. Mitochondria, które uważane są za elektrownie komórkowe, są powiększone i jest ich znacznie więcej niż normalnie. Zmiany strukturalne zakłócają produkcję energii i metabolizm kwasów tłuszczowych. Zaburzenia w produkcji energii prowadzą przede wszystkim do zahamowania wzrostu u dzieci. W badaniach eksperymentalnych u zwierząt wykazano, że utrzymanie prawidłowej masy ciała wymaga dostarczenia 15-20% więcej energii niż u zdrowych osobników.

Niedobór witaminy B2 zaburza funkcjonowanie skóry, jej przydatków i błon śluzowych. Na skórze pojawiają się łuskowate, brązowe zmiany spowodowane patologicznym metabolizmem lipidów. Wypadają włosy, następuje łysienie, wargi stają się czerwone i opuchnięte, pojawia się zapalenie kącików ust. Zmiany na śluzówkach widoczne są na języku (obecność nitkowatych wydłużonych brodawek) i w jelitach (zmniejszenie ilości i wydłużenie kosmków jelitowych). Zaburzenia obejmujące jelita tłumaczą jednoczesne występowanie zaburzeń wchłaniania żelaza i anemii. W narządzie wzroku często spotyka się stany zapalne spojówek i rogówki oraz wrastanie naczyń krwionośnych do rogówki skutkujące jej zmętnieniem i zaćmą. W zaawansowanym stadium niedoboru witaminy B2 występuje stłuszczenie wątroby, zapalenie nerwów, niedokrwistość i mogą wystąpić wady wrodzone u potomstwa (szczególnie wady serca).

Ostatnio podnosi się rolę niedoboru ryboflawiny w powstawaniu chorób naczyniowych, w tym układu sercowo-naczyniowego, naczyń mózgowych i obwodowych naczyń krwionośnych. Ryboflawina razem z innymi witaminami (B6, B12, kwas foliowy) bierze udział w metabolizmie homocysteiny.

Objawy wczesnej postaci awitaminowy B2 łatwo ustępują po podaniu tej witaminy. Zmiany degeneracyjne, zaćma i zmiany w układzie nerwowym są nieodwracalne. W gotowych preparatach stosuje się syntetyczną witaminę lub witaminę pozyskaną w procesie fermentacji. Dzienne zalecane spożycie (RDA) wynosi 1,4 mg. Zapotrzebowanie na tę witaminę jest nieco większe podczas ciąży i w czasie laktacji. Maleje natomiast z wiekiem. Osoby aktywnie uprawiające sport wymagają dostarczenia większych dawek ryboflawiny, ale nie obserwuje się u nich objawów niedoboru. Ryboflawina jest również stosowana w żywności, a na etykietach produktów spożywczych kryje się pod symbolem E 101.

Podawanie witaminy B2 jest bezpieczne i nie daje objawów zatrucia. Przy terapii tą witaminą należy jednak pamiętać o efekcie fotouczulającym. Poprzez zwiększenie wrażliwości komórek na światło może dochodzić do uszkodzenia komórek przez promienie słońca. Zauważono również, że podanie ryboflawiny znacznie zwiększa liczbę mutacji wywołanych promieniowaniem UV A.

Bibliografia
  1. Pharmindex Brevier. UBM Medica. Warszawa 2011.
  2. Ville CA. Biologia. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne. Warszawa 1990.
  3. Encyclopedia of Dietary Supplements. Informa Healthcare. London 2010.
  4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 września 2010 r. w sprawie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego.
  5. Rozporządzenie Komisji (UE) NR 1129/2011 z dnia 11 listopada 2011 r. zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 poprzez ustanowienie unijnego wykazu dodatków do żywności.
Gość
Autor podaje, że dzienna dawka witaminy B2 dla osoby wynosi 1,4 mg a na opakowaniu Vitaminum B compositum jakie nabyłam w składzie jest wit. B2 w wysokości 5 mg i producent zaleca pobieranie 3 do 5 razy na dobę po 1 tabletce. To w końcu ile tej witaminy należy bezpiecznie pobierać, aby nie przesadzić?
4 lat temu
-1
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Emil
Z witaminą B nie przesadzisz, ponieważ jest rozpuszczalna w wodzie i nadmiar wydala się z moczem i raczej ciężko ją przedawkować.
4 lat temu
0
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
aaa
no, tak, tylko po co obciążać nerki 5 mg, kiedy 1,4 wystarczy...........
3 lat temu
-1
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Kitu
Syntetyczne witaminy zawsze gorzej się wchłaniają, a z drugiej strony łatwo je przedawkować. Czemu większości ludziom witaminy kojarzą się z tabletkami? Zjedz sobie grzybków czy wątróbkę (jak lubisz mięso) i nie będziesz musiała przejmować się nadmiarem B2
3 lat temu
0
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Frank
Czy to prawda,że witamina B2 uczestniczy w tworzeniu adrenaliny ?
2 lat temu
0
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.