Witaminy
Witaminopodobne
Minerały
Owoce
Zioła lecznicze
Naturalne

Pielęgnacja twarzy zimą. Zastosuj krem nawilżający i ulecz suchą skórę
Jak zmienia się ciało po urodzeniu dziecka?
Jagody acai

witamina e

Witaminy z grupy B

Witaminy B to niejednorodna grupa związków rozpuszczalnych w wodzie. Wszystkie witaminy rozpuszczalne w wodzie (z wyjątkiem witaminy C) należą do grupy B. Witaminy B nie są magazynowane w organizmie (wyjątek stanowi witamina B12), wobec czego niezmiernie istotne jest ich regularne spożywanie.

Historycznie witaminą B określano czynnik leczący chorobę beri-beri. Nieco później jednak z wyciągów posiadających właściwości beri-beri, tj. wyciągu wątroby, łusek ryżu, drożdży, wyodrębniono szereg różnych substancji. Niektóre zaczęto oznaczać kolejnymi numerami alfabetu, np. G dla ryboflawiny, H dla biotyny. Obecnie połączono je w jedną grupę. Przyczyną takiego działania nie było podobieństwo strukturalne tych związków, ale fakt, że w większość przypadków występują one wspólnie. Poszczególne substancje występujące w kompleksie witamin grupy B mają swoje odrębne nazwy chemiczne.

bąbelki

Wiedza o witaminach była rozwijana stopniowo. Lista wyodrębnionych niegdyś i uznanych za witaminy związków chemicznych, obecnie została nieco okrojona. Dlatego w grupie witamin B pozostały tylko niektóre:

Witaminy B4 (cholina) i B8 (adenozynofosforan) zostały skreślone z listy witamin. Podobnie jest z witaminami z indeksem wyższym niż 12, tj. B13 (kwas orotowy), B15 (kwas pangamowy) i B17 (amigdalina).

Witaminy B - znaczenie dla zdrowia

W organizmie ludzkim witaminy z grupy B pełnią rolę kofaktorów enzymatycznych reakcji metabolicznych. Łączą się z enzymami (trwale lub czasowo) i dopiero po połączeniu z nimi uzyskują aktywność. Witaminy z grupy B biorą udział w przemianach węglowodanów, białek i tłuszczy. Uczestniczą w procesach przebiegających w mitochondriach oraz w wielu procesach oksydo-redukcyjnych. Witaminy B niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, ale leczenie zaburzeń neurologicznych tymi witaminami przynosi zmienne efekty. Niedobór witamin prowadzi do wystąpienia zaburzeń funkcjonowania całego organizmu oraz zwiększenia ryzyka rozwoju wielu chorób. Objawy awitaminozy B zależą od deficytów poszczególnych witamin.

Źródła witamin B

Surowcem roślinnym najbardziej bogatym w grupę witamin B są suszone drożdże (Faex medicinalis). Wiele owoców i warzyw zawiera spore ilości tych witamin, np. fasola biała (B1 i B9), szpinak (B3, B6, B7, B9), wątroba wieprzowa (B1, B5, B12), soja (B1, B7, B9) oraz zboża, chleb razowy i inne. Ważne jest, aby przyjmować zbilansowaną dietę dostarczająca optymalne ilości witamin.

Wśród preparatów gotowych można zakupić kompleks witamin B - Vitaminum B compositum, w skład której wchodzi tiamina, ryboflawina, pirydoksyna, niacyna. Preparat polecany jest w okresie zwiększonego zapotrzebowania na witaminy, tj. w okresie rekonwalescencji, przesilenia wiosennego, w czasie wzmożonego wysiłku umysłowego. Podczas przyjmowania preparatów z witaminą B2 może wystąpić ciemnożółte zabarwienie moczu.

Bibliografia
  1. Gryszczyńska A. Witaminy z grupy B – naturalne źródła, rola w organizmie, skutki awitaminozy. Postępy Fitoterapii 2009;4:229-38.
  2. Lutomski J. Ziołolecznictwo. Tradycja i przyszłość. Tower Press. Gdańsk 2003.
  3. Pharmindex Brevier. UBM Medica. Warszawa 2011.
Ola
ok
4 lat temu
-5
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Dawid
Może być
3 lat temu
-3
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.