Witaminy
Witaminopodobne
Minerały
Owoce
Zioła lecznicze
Naturalne

Jagody acai
Pielęgnacja twarzy zimą. Zastosuj krem nawilżający i ulecz suchą skórę
Dni płodne

witamina e

Preparaty witaminowe – jak wspomagać zrównoważone odżywianie dziecka?

Witaminy odgrywają niebagatelną rolę w prawidłowym rozwoju dzieci. Najlepiej jeśli są dostarczane organizmowi w naturalnej formie wraz z pożywieniem. Często jednak konieczne okazuje się wspomaganie preparatami witaminowymi.

uśmiech

Decydując się na preparaty witaminowe, warto zwrócić szczególną uwagę na możliwy ich wpływ. Niebezpieczny dla zdrowia dziecka może się bowiem okazać zarówno niedobór jak i nadmiar witamin. Należy zatem zapoznać się, jaki wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu mają poszczególne witaminy.

„Vita” znaczy życie

Te niezbędne dla życia i prawidłowego rozwoju związki organiczne swoją nazwę zawdzięczają Kazimierzowi Funkowi, który jako pierwszy w 1911 roku wyodrębnił i opisał działanie tiaminy, czyli witaminy B1. Istnieje kilkanaście podstawowych grup witamin, z których część występuje w wielu modułach lub formach. Witaminy można podzielić na te rozpuszczalne w wodzie lub w tłuszczach. W grupie związków rozpuszczalnych w wodzie znajdują się witaminy: A, D, E i K. Witamina A odpowiedzialna jest między innymi za ogólny rozwój organizmu, budowę kośćca i wzrok. Jej źródłem są ryby, jajka, oleje roślinne, wątroba wołowa i wieprzowa. Witamina D jest niezbędna przy właściwej mineralizacji kości. Z tego też powodu lekarze pediatrzy zalecają podawanie jej dzieciom od pierwszych miesięcy życia, ponieważ niedobór może okazać się przyczyną krzywicy. Witamina E ma działanie przeciwutleniające i przeciwmiażdżycowe. Jej bogatym źródłem są rośliny strączkowe, orzechy, kiełki i oleje roślinne. Witamina K natomiast odpowiedzialna jest za utrzymanie prawidłowej struktury kości oraz procesu krzepliwości krwi. Występuje między innymi w żółtych serach, ziemniakach, kapuście i pomidorach.

Do witamin rozpuszczalnych w wodzie należą C, H oraz najliczniejsza grupa witamin B, w tym kwas foliowy. Kwas askorbinowy, czyli witamina C, jest przeciwutleniaczem, wspiera układ immunologiczny, odpowiada za produkcję kolagenu i białek, a ponadto przyspiesza gojenie ran. Znajduje się w dzikiej róży oraz większości owoców i warzyw. Witamina H (biotyna) wspiera działanie tarczycy, a także odpowiada za prawidłową strukturę włosów i paznokci. Najbogatszym jej źródłem są: jajka, mleko, mięso wieprzowe i wołowe, drożdże, kapusta, winogrona i banany. Grupa witamin B odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego, krwionośnego i nerwowego. Głównie występuje w drożdżach, nabiale, wątrobie, rybach i niektórych zbożach (źródło: http://www.zdrowie.med.pl/witaminy/wit_3.html).

Dla kogo preparaty witaminowe?

Głównym źródłem witamin w diecie dziecka powinny być naturalne produkty spożywcze. Warto zatem zadbać o urozmaicony jadłospis gwarantujący pewność, że organizm otrzymuje właściwą porcję tych cennych związków. Należy jednak ze szczególną uwagą obserwować i kontrolować stan zdrowia, ponieważ awitaminoza, czyli niedobór jednej lub kilku witamin, może spowodować poważne komplikacje takie jak wspomniana już wcześniej krzywica czy spadek odporności wynikający z niedoboru witaminy C. W takiej sytuacji codzienną dietę należy uzupełnić poprzez podanie dziecku preparatów witaminowych. Trzeba jednak pamiętać, by ściśle przestrzegać zalecanych dawek. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie www.galena.pl. Nie należy jednak bezpodstawnie uzupełniać diety w dodatkowe witaminy, ponieważ wówczas może dojść do hiperwitaminozy, która w konsekwencji może doprowadzić do problemów zdrowotnych. Najważniejsze jest jednak, by nie zapominać o zasadzie złotego środka, który w każdej sytuacji (w przypadku doboru witamin również) przypomina nam o zdrowym rozsądku i umiarze. Zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka zależą więc nie tylko od witamin, lecz od właściwego ich dawkowania i doboru.

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Śmiało!


Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.