Witaminy
Witaminopodobne
Minerały
Owoce
Zioła lecznicze
Naturalne

Jagody acai
Pielęgnacja twarzy zimą. Zastosuj krem nawilżający i ulecz suchą skórę
Dni płodne

witamina e

Cholina

cholina Cholina stanowi niezbędny składnik odżywczy. Wchodzi w skład wszystkich błon komórkowych i jest niezbędna dla wzrostu organizmu i rozwoju układu nerwowego. Początkowo cholina była uważana za witaminę. Później jednak okazało się, że organizm ludzki jest w stanie ją syntetyzować. Jej produkcja jest jednak tak niska, że nie zaspokaja zapotrzebowania organizmu.

Znaczenie choliny

Cholina jest niezbędna w do syntezy kilku istotnych fosfolipidów (w tym fosfatydylocholiny i sfingomieliny), które budują błony komórkowe. Jest zaangażowana w metabolizm grupy metylowej, sygnalizację przezbłonową, transport i metabolizm lipidów i cholesterolu. W wyniku jej metabolizmu powstaje acetylocholina, która bierze udział w przekazywaniu impulsów w układzie nerwowym. W nerkach i wątrobie z choliny powstaje betaina, która pełni rolę białka opiekuńczego ułatwiającego prawidłowe zwijanie innych białek oraz umożliwia zachować bilans wodny w nerkach.

Cholina i betaina są korzystne w prewencji chorób sercowo-naczyniowych. Obniżają ciśnienie krwi, normalizują profil lipidów oraz zmniejszają stężenie homocysteiny, która jest czynnikiem ryzyka chorób układu krążenia.

Skutki niedoboru choliny

W przypadku braku choliny komórki umierają w procesie apoptozy (samobójstwo komórki). W przemianach choliny biorą udział niektóre witaminy (kwas foliowy, wit. B12, B6 i B2) i aminokwas metionina. Ich niedobory mogą przyczyniać się do rozwoju wad cewy nerwowej u płodu, chorób układu krążenia i chorób nowotworowych.

Niedobór choliny wywołuje odwracalne stłuszczenie wątroby, uszkodzenie mięśni i komórek wątroby. U kobiet, szczególnie w czasie ciąży i laktacji, wysoki poziom estrogenu chroni przed brakiem choliny poprzez aktywację genu odpowiedzialnego za jej endogenną biosyntezę. Wewnętrzna produkcja choliny jest bardzo ważna dla rozwijającego się płodu. Stężenie choliny we krwi u płodów i noworodków jest 6-7 razy wyższe niż u osób dorosłych. Z amerykańskich badań epidemiologicznych wynika, że tylko 15% ciężarnych spożywa odpowiednie ilości choliny. W przypadku niedoboru choliny w organizmie matki wzrasta ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej oraz rozszczepu podniebienia u potomstwa.

Zapotrzebowanie na cholinę

Zapotrzebowanie na cholinę jest różne i wykazuje dużą zmienność osobniczą, co prawdopodobnie spowodowane jest zamiennością genetyczną. Dzienne zapotrzebowanie zależy również od wieku i płci. Dla malutkich dzieci wyliczone jest na 18 mg/kg masy ciała. Dzieci potrzebują dostarczenia 125-375 mg, mężczyźni 550 mg, kobiety 400 mg, kobiety ciężarne 450 mg, kobiety karmiące 550 mg choliny dziennie.

Źródła choliny

Cholina występuje w żywności w postaci wolnej choliny lub estrów (fosfocholiny glicerofosfosfocholine, sfingomielina, fosfatydylocholina). Z pokarmów jest uwalniania przy pomocy enzymów trzustkowych. Przed absorpcją choliny w jelitach, jej cześć jest metabolizowana przez bakterie jelitowe do betainy i metyloamin. Cholina może być magazynowana w mózgu i wątrobie. Aby cholina mogła pokonać barierę krem-mózg wymaga specjalnego nośnika. Transport ten jest szczególnie aktywny u noworodków.

W żywności występuje wiele związków (cholina, fosfochololina, sfingomielina), które przyczyniają się do pokrycia całkowitego zapotrzebowania na ten związek. Doskonałym źródłem choliny są produkty, które zawierają membrany, takie jak jaja i wątroba. Żywność zawierająca metabolity choliny, np. betainę, pozwala zredukować dzienne zapotrzebowanie na cholinę.

Ludzkie mleko jest bogate w cholinę, dlatego cholinę obowiązkowo dodaje się do mieszanek mlecznych dla niemowląt. Do niedawna niektóre z nich miały zbyt małą jej zawartość (zwłaszcza te produkowane na bazie soji). Obecnie jednak firmy dopasowały skład żywienia dla niemowląt pod kątem zgodności ze składnikami mleka ludzkiego.

Skutki nadmiaru choliny

Wykazano, że nadmierne przyjmowanie choliny wywołuje działania niepożądane. Dawki powyżej 6 g na dobę wywołują nadmierną stymulację układu cholinergicznego (wymioty, ślinienie się, pocenie się, rozregulowanie przewodu pokarmowego). Ponadto wydalana z potem trimetyloamina (powstająca w wyniku metabolizmu choliny przez bakterie) wywołuje nieprzyjemny, rybny zapach. Dopuszczalny górny limit spożycia choliny ustalono na poziomie 3 g na dobę.

Bibliografia
  1. Encyclopedia of Dietary Supplements. Informa Healthcare. London 2010.
  2. Mayzner-Zawadzka E, Wodowska M, Toczyłowska B, Ciszek B. Kliniczna ocena skuteczności CDP-choliny jako neuroprotektora w izolowanych urazach mózgu. Anestezjologia Intensywna Terapia 4/2005, s. 246-250.
Alicja
Widziałam że pojawił się na rynku Hepatil Detox, który oprócz choliny ma też w składzie chlorellę odtruwającą organizm
3 lat temu
-1
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.