Witaminy
Witaminopodobne
Minerały
Owoce
Zioła lecznicze
Naturalne

Wybielanie zębów
Intensywnie uprawiasz sport? Sprawdź swoje zdrowie z Pakietem dla aktywnych
Pielęgnacja twarzy zimą. Zastosuj krem nawilżający i ulecz suchą skórę
Gazetki
Jak zmienia się ciało po urodzeniu dziecka?
Dna moczanowa

witamina e

Zdrowa żywność - źródło witamin

Pojęcia zdrowa żywność i żywność ekologiczna często bywają stosowane zamiennie. Jednakże tylko żywność ekologiczna musi spełniać szereg wymagań dotyczących jej produkcji i przetwarzania.

Żywność ekologiczna to żywność produkowana metodami rolnictwa ekologicznego. Zasady ekologiczne dotyczą sposobu uprawy roślin, podczas której stosuje się tylko wybrane nawozy, środki poprawiające właściwości gleby i ochrony roślin). Hodowla zwierząt obejmuje właściwe żywienie, codzienne przebywanie zwierząt na otwartej przestrzeni i odpowiednie przetwarzanie mięsa. Dlatego też żywność ekologiczna charakteryzuje się większą wartością niż żywność produkowana konwencjonalnie.

Metody ekologiczne mają na celu zapewnienie ochrony zdrowia społeczeństwa i środowiska, dlatego metody uprawy wpływają w podobny sposób na środowisko jak naturalne ekosystemy. Stosowanie metod i substancji ekologicznych poprawia jakość produktów spożywczych. Jednakże konsumentom samodzielnie trudno ocenić pozytywne oddziaływanie ekologicznych metod produkcji na środowisko i jakość żywności i odróżnić je od produkowanych innymi metodami. Dlatego wprowadzono systemy certyfikacji (np. Agrobiotest, Cobico, Bioeksperta, Biocert, Ekogwarancja PTRE). Dzięki obowiązkowym atestom i oznakowaniu klient jest informowany o ekologicznym pochodzeniu danego produktu.

Żywność ekologiczna jest pełnowartościowa, gdyż posiada zbilansowaną zawartość składników pokarmowych i charakteryzuje się wyższą wartością odżywczą. Witaminy i inne substancje są lepiej syntetyzowane przy świetle słonecznym, z którego rośliny korzystają od wieków. Czteroletni płodozmian stosowany przy produkcji polowej chroni glebę przed wyjaławianiem. Rośliny rosnące w takich warunkach zawierają pełną gamę witamin, składników mineralnych i pierwiastków śladowych. W rolnictwie ekologicznym nie stosuje się substancji chemicznych przyspieszających wzrost i dojrzewanie roślin. Tym samym mają one czas, aby wyprodukować lub zgromadzić dużą zawartość składników odżywczych i witamin.

Roślinne surowce ekologiczne zawierają więcej suchej masy, tj. mają bardziej zwartą konsystencję. Ekologiczne warzywa i owoce są zwykle bardziej aromatyczne i mają bardziej wyrazisty smak. Są też słodsze. Z tego powodu ich przetwory nie wymagają dodawania tak dużej ilości cukru i sztucznych barwników, jak dzieje się to w przypadku przetwórstwa konwencjonalnego.

Zawartość witaminy C i witamin z grupy B jest wyższa niż w warzywach i owocach produkowanych konwencjonalnie. Korzystna jest też zawartość minerałów (żelaza, magnezu i fosforu) oraz mikroelementów (chromu, jodu, molibdenu, selenu, wapnia, boru, manganu, miedzi, potasu, sodu, wanadu i cynku). Dzięki dużej zawartości witaminy C owoce i warzywa pozostają dłużej świeże. Natomiast w żywności konwencjonalnej stwierdzono większą zawartość beta-karotenu.

Zdrowa żywność to nie tylko ekologiczna produkcja, to również odpowiedni sposób jej obróbki. Nie od dziś wiadomo, że zbyt długie gotowanie, kilkukrotne odgrzewanie potraw, zamrażanie i rozmrażanie produktów obniża ich wartość odżywczą. Ogólna zasada głosi, że im żywność mniej przetworzona i bardziej świeża, tym jest bogatsza w witaminy.

Podczas gotowania znika z potraw od 20-50% kwasu pantotenowego, a proces mielenia ziaren zbóż obniża aż o 50% jego zawartość w mące. Podobnie jest z witaminą C, która rozkłada się podczas gotowania, tak więc w gotowanych posiłkach jest jej znacznie mniej. Podczas gotowania na parze produkty spożywcze zachowują więcej walorów odżywczych niż gotowane w wodzie. Na zawartość witaminy C w owocach i warzywach niekorzystnie wpływa długie ich przechowywanie.

W przypadku ziaren zbóż witaminy B zgromadzone są w większości w łupinach. Oddzielanie tej części ziarna w procesie produkcji białego pieczywa powoduje, że posiłki są ubogie w te witaminy. Podobnie jest w przypadku spożywania owoców bez skórki. Wraz ze skórką usuwa się znaczną ilość witamin i barwniki. Rozwiązaniem jest konsumpcja całych owoców oraz pieczywa pełnoziarnistego. Dzięki temu dostarcza się organizmowi nie tylko witaminy, ale również błonnik regulujący funkcjonowanie układu pokarmowego.

Bibliografia
  1. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 maja 2002 r. w sprawie szczegółowych warunków wytwarzania produktów rolnictwa ekologicznego. Dz.U. 2002 nr 77 poz. 699
  2. Pharmindex Brevier. UBM Medica. Warszawa 2011.
  3. Ville CA. Biologia. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne. Warszawa 1990.
;)
Niewiele mi to dało ale i tak thx
4 lat temu
0
Odpowiedz
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.
Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.