Witaminy
Witaminopodobne
Minerały
Owoce
Zioła lecznicze
Naturalne

Olejki
Intensywnie uprawiasz sport? Sprawdź swoje zdrowie z Pakietem dla aktywnych
Pielęgnacja twarzy zimą. Zastosuj krem nawilżający i ulecz suchą skórę
Acai Berry

witamina e

Dieta odpowiednia dla seniora

Osoby w podeszłym wieku wykazują większe zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy, niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiednio zbilansowana dieta jest podstawą dla zachowania sprawności fizycznej oraz intelektualnej i spowolnienia procesów starzenia.

asd

Układając dietę warto jest wziąć pod uwagę ubytki w uzębieniu, problemy z trawieniem posiłków, odwodnienie tkanek czy różnego rodzaju dolegliwości chorobowe. Podstawą jest przede wszystkim zredukowanie kaloryczności zjadanych pokarmów. Osoba starsza nie potrzebuje już tak wiele energii, jak człowiek w wieku produkcyjnym, a nadmiar kalorii może prowadzić do niebezpiecznej nadwagi, w skrajnych przypadkach nawet otyłości. Szacuje się, że kobiety w wieku poprodukcyjnym powinny spożywać od 1500 do 2100 kalorii dziennie. W przypadku mężczyzn ta granica waha się od 1750 do 2450 kalorii. Rozbieżność jest związana głównie z aktywnością fizyczną danej osoby. Im jest ona większa, tym zapotrzebowanie kaloryczne jest wyższe. W diecie osób w podeszłym wieku koniecznie należy wyeliminować nadmierną ilość tłuszczy zwierzęcych, zwiększających poziom cholesterolu. Na ich miejsce warto wprowadzić kawy tłuszczowe omega – 3, pochodzące z orzechów, chudego mięsa oraz ryb, które są wyjątkowo wskazane, jako składnik codziennym posiłków.

Seniorzy powinni również wybierać białka pełnowartościowe oraz węglowodany złożone, pochodzące z warzyw. Warzywa najlepiej przygotowywać na parze, ewentualnie można je smażyć na niewielkiej ilości oliwy z oliwek. Wskazane jest także zjadanie dużej ilości owoców. Dzięki temu uzupełnia się niedobory błonnika w organizmie. Składnik ten odpowiada za prawidłową pracę jelit, które w starszym wieku często zwalniają tempo, doprowadzając do kłopotów z wypróżnieniem. Osoby starsze muszą zwrócić dużą uwagę na ilość pitej w ciągu dnia wody. Powinno to być około 2500 mililitrów dziennie. Spożywanie pokarmów musi zostać podzielone na 4 lub 5 posiłków, w tym należy zawrzeć 2 porcje owoców oraz 3 porcje warzyw. Dodatkowo, wskazane jest ograniczenie smażenia. Zdecydowanie rozsądniejszym i bardziej lekkostrawnym sposobem przyrządzania potraw jest pieczenie bez tłuszczu lub gotowanie. Zabronione jest używanie dużej ilości soli. Z powodzeniem można ją zastąpić innymi przyprawami.

Prawidłowa dieta u seniorów ma ogromne znaczenie. Jest w stanie zredukować dolegliwości gastryczne i żołądkowe. Współcześnie promowana opieka osób starszych wraca baczną uwagę na tę kwestię. Rozsądnie komponowane posiłki to pierwszy krok do zdrowia.

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Śmiało!


Potrzebujesz włączonego javascript, aby móc komentować.